|
|
|
|
|
START » USŁUGI » ISO 22000 / FSSC 22000
Definicja | Korzyści | Wdrożenie
Czym jest ISO 22000 / FSSC 22000?
System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności zgodny z normą ISO 22000:2018 i FSSC 22000 (ISO 22000 + ISO/TS 22002-X) to międzynarodowy standard zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie żywności w całym łańcuchu dostaw. Norma ISO 22000 łączy w sobie cechy systemu HACCP, GHP/GMP oraz ISO 9001. Standard zawarty w nowej normie może podlegać certyfikacji zewnętrznej, jak również może być wdrożony bez potwierdzenia zgodności (akredytacji).
Norma ISO 22000 jest skierowana do producentów artykułów spożywczych. Dotyczy wszystkich uczestników biorących udział w łańcuchu żywnościowym, a więc firm cateringowych, producentów opakowań, dodatków do żywności, środków czystości, firm transportowych, handlowców. Wymagania normy są ogólne i mogą być zastosowane w organizacjach bez względu na typ, wielkość i dostarczany wyrób. Mogą je również spełniać firmy niezwiązane bezpośrednio z z łańcuchem żywnościowym, a zajmujące się:
-
transportem
-
dystrybucją
-
magazynowaniem żywności
-
produkcją opakowań oraz materiałów mających kontakt z żywnością
-
produkcją maszyn i urządzeń
-
produkcją środków do mycia i dezynfekcji
-
utrzymaniem higieny w zakładach spożywczych
Główne rozdziały normy ISO 22000:2018:
0. Wprowadzenie
1. Zakres normy
2. Normy powołane
3. Terminy i definicje
4. Kontekst organizacji 5. Przywództwo 6. Planowanie 7. Wsparcie 8. Funkcjonowanie 9 Ocena funkcjonowania 10. Doskonalenie
ISO/TS 22002 - X X oznacza wymagania szczególne dla kategorii: ▪ 1 Producenci żywności ▪ 2 Catering/restauracje ▪ 3 Hodowla zwierząt ▪ 4 Producenci opakowań spożywczych ▪ 5 Usługi transportu i składowania ▪ 6 Producenci paszy i żywności dla zwierząt
Korzyści płynące z wdrożenia ISO 22000 / FSSC 22000:
-
pozwala na uzyskanie prestiżowego, międzynarodowego i uznawanego na całym świecie certyfikatu
-
ułatwia pozyskiwanie środków pomocowych z funduszy Unii Europejskiej
-
pozwala oszacować wymagania konsumentów zwiększając ich zaufanie i zadowolenie
-
zwiększa zaufanie klientów i kontrahentów
-
poprawia reputację marki i wizerunek firmy
-
pozwala wykazać efektywną komunikację ze wszystkimi ogniwami łańcucha żywnościowego
-
zwiększa bezpieczeństwo żywności
-
pozwala wykazać zgodność z prawem żywnościowym
-
poprawia organizację pracy i komunikację wewnątrz firmy
-
usprawnia zarządzanie
-
podnosi poziom kwalifikacji pracowników
Jak działamy:
Etap 1 Przygotowanie wdrożenia:
-
audyt wstępny (identyfikacja istniejącego systemu zarządzania)
-
raport z audytu wstępnego (ocena aktualnego stanu firmy w odniesieniu do wymagań normy)
-
harmonogram prac wdrożeniowych
-
powołanie Zespołu ds. Bezpieczeństwa Żywności
Etap 2 Szkolenia przygotowawcze:
Etap 3 Dokumentowanie SZBŻ (przez naszych konsultantów lub Państwa pracowników pod naszym nadzorem):
-
zdefiniowanie polityki bezpieczeństwa żywności i celów jakościowych dla organizacji,
-
opisanie wyrobów i identyfikacja procesów,
-
przeprowadzenie analizy zagrożeń,
- określenie kontekstu organizacji i potrzeb stron zainteresowanych
- określenie ryzyk i szans oraz działań z nich wynikająych
-
ustanowienie Programów Wstępnych (PRP) z możliwością rozszerzenia o wymagania ISO/TS 22002-X, Operacyjnych Programów Wstępnych (OPRP) i Planu HACCP
-
opracowanie procedur, instrukcji i formularzy
-
weryfikacja opracowanej dokumentacji
Etap 4 Wdrożenie Systemu:
-
wdrożenie opracowanej dokumentacji
-
konsultacje w zakresie stosowania dokumentów
-
wprowadzenie niezbędnych poprawek
Etap 5 Szkolenie audytorów wewnętrznych:
-
wybór zespołu audytorów wewnętrznych
-
szkolenie nt. wymagań normy i zasad przeprowadzania audytów
-
sprawdzian wiadomości i wydanie certyfikatu
Etap 6 Audyt wewnętrzny:
-
opracowanie planu audytów wewnętrznych
-
przygotowanie i przeprowadzenie audytu
-
wprowadzenie działań korygujących i zapobiegawczych
Etap 7 Przegląd zarządzania:
-
przeprowadzenie przeglądu systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami normy
-
ocena podjętych działań poaudytowych
-
definiowanie zaleceń do doskonalenia wynikających z ustaleń z przeglądu
Etap 8 Certyfikacja:
-
wybór jednostki certyfikującej i złożenie wniosku
-
przygotowanie do audytu certyfikującego (audyt próbny)
-
audyt certyfikujący
-
przeprowadzenie niezbędnych działań korygujących
-
wydanie certyfikatu przez jednostkę certyfikującą
-
audyty nadzoru (1/rok)
-
audyt recertyfikujący (co 3 lata)
Etap 9 Bezpłatne konsultacje:
Firmy zainteresowane wdrożeniem, szkoleniem lub konsultacją w zakresie ISO 22000 / FSSC 22000 prosimy o kontakt w celu omówienia warunków współpracy.
|
|
|
Quality.com.pl kojarzy się ze słowami: ISO 9001, HACCP, ISO 22000, FSSC 22000, ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001, IATF 16949, FMEA, PPAP, APQP, 8D, SPC, MSA, IFS, BRC, GMP+ Szkolenia, Audyt, Wdrażanie, Certyfikat, System, Dokumentacja, Księga, Szkolenia online, Szkolenia zdalne - dolnośląskie Wrocław Wałbrzych Legnica Lubin Głogów Kłodzko Jelenia Góra Zielona Góra Opole |
|