News & Updates

Polecamy:







START » USŁUGI » ISO 22000 / FSSC 22000


Definicja | Korzyści | Wdrożenie

Czym jest ISO 22000 / FSSC 22000?

System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności zgodny z normą ISO 22000:2018 i FSSC 22000 (ISO 22000 + ISO/TS 22002-X) to międzynarodowy standard zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie żywności w całym łańcuchu dostaw. Norma ISO 22000 łączy w sobie cechy systemu HACCP, GHP/GMP oraz ISO 9001. Standard zawarty w nowej normie może podlegać certyfikacji zewnętrznej, jak również może być wdrożony bez potwierdzenia zgodności (akredytacji).

Norma ISO 22000 jest skierowana do
producentów artykułów spożywczych. Dotyczy wszystkich uczestników biorących udział w łańcuchu żywnościowym, a więc firm cateringowych, producentów opakowań, dodatków do żywności, środków czystości, firm transportowych, handlowców. Wymagania normy są ogólne i mogą być zastosowane w organizacjach bez względu na typ, wielkość i dostarczany wyrób. Mogą je również spełniać firmy niezwiązane bezpośrednio z z łańcuchem żywnościowym, a zajmujące się:

  • transportem
  • dystrybucją
  • magazynowaniem żywności
  • produkcją opakowań oraz materiałów mających kontakt z żywnością
  • produkcją maszyn i urządzeń
  • produkcją środków do mycia i dezynfekcji
  • utrzymaniem higieny w zakładach spożywczych


Główne rozdziały normy ISO 22000:2018:

0. Wprowadzenie

1. Zakres normy

2. Normy powołane

3. Terminy i definicje

4. Kontekst organizacji
5. Przywództwo

6. Planowanie
7. Wsparcie
8. Funkcjonowanie
9 Ocena funkcjonowania
10. Doskonalenie

ISO/TS 22002 - X
X oznacza wymagania szczególne dla kategorii:
▪ 1 Producenci żywności
▪ 2 Catering/restauracje
▪ 3 Hodowla zwierząt
▪ 4 Producenci opakowań spożywczych
▪ 5 Usługi transportu i składowania
▪ 6 Producenci paszy i żywności dla zwierząt

Korzyści płynące z wdrożenia ISO 22000 / FSSC 22000:

  • pozwala na uzyskanie prestiżowego, międzynarodowego i uznawanego na całym świecie certyfikatu

  • ułatwia pozyskiwanie środków pomocowych z funduszy Unii Europejskiej

  • pozwala oszacować wymagania konsumentów zwiększając ich zaufanie i zadowolenie

  • zwiększa zaufanie klientów i kontrahentów
  • poprawia reputację marki i wizerunek firmy
  • pozwala wykazać efektywną komunikację ze wszystkimi ogniwami łańcucha żywnościowego

  • zwiększa bezpieczeństwo żywności

  • pozwala wykazać zgodność z prawem żywnościowym

  • poprawia organizację pracy i komunikację wewnątrz firmy

  • usprawnia zarządzanie

  • podnosi poziom kwalifikacji pracowników

Jak działamy:

Etap 1
Przygotowanie wdrożenia:

  • audyt wstępny (identyfikacja istniejącego systemu zarządzania)

  • raport z audytu wstępnego (ocena aktualnego stanu firmy w odniesieniu do wymagań normy)

  • harmonogram prac wdrożeniowych

  • powołanie Zespołu ds. Bezpieczeństwa Żywności

Etap 2
Szkolenia przygotowawcze:

  • dla najwyższego kierownictwa z zakresu wdrażanej normy

  • dla Lidera Zespołu ds. Bezpieczeństwa Żywności obejmujące wymagania normy oraz zasady dokumentowania wdrażanego systemu

Etap 3
Dokumentowanie SZBŻ (przez naszych konsultantów lub Państwa pracowników pod naszym nadzorem):

  • zdefiniowanie polityki bezpieczeństwa żywności i celów jakościowych dla organizacji,

  • opisanie wyrobów i identyfikacja procesów,

  • przeprowadzenie analizy zagrożeń,

  • określenie kontekstu organizacji i potrzeb stron zainteresowanych
  • określenie ryzyk i szans oraz działań z nich wynikająych
  • ustanowienie Programów Wstępnych (PRP) z możliwością rozszerzenia o wymagania ISO/TS 22002-X, Operacyjnych Programów Wstępnych (OPRP) i Planu HACCP

  • opracowanie procedur, instrukcji i formularzy

  • weryfikacja opracowanej dokumentacji

Etap 4
Wdrożenie Systemu:

  • wdrożenie opracowanej dokumentacji

  • konsultacje w zakresie stosowania dokumentów

  • wprowadzenie niezbędnych poprawek

Etap 5
Szkolenie audytorów wewnętrznych:

  • wybór zespołu audytorów wewnętrznych

  • szkolenie nt. wymagań normy i zasad przeprowadzania audytów

  • sprawdzian wiadomości i wydanie certyfikatu

Etap 6
Audyt wewnętrzny:

  • opracowanie planu audytów wewnętrznych

  • przygotowanie i przeprowadzenie audytu

  • wprowadzenie działań korygujących i zapobiegawczych

Etap 7
Przegląd zarządzania:

  • przeprowadzenie przeglądu systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami normy

  • ocena podjętych działań poaudytowych

  • definiowanie zaleceń do doskonalenia wynikających z ustaleń z przeglądu

Etap 8
Certyfikacja:

  • wybór jednostki certyfikującej i złożenie wniosku

  • przygotowanie do audytu certyfikującego (audyt próbny)

  • audyt certyfikujący

  • przeprowadzenie niezbędnych działań korygujących

  • wydanie certyfikatu przez jednostkę certyfikującą
  • audyty nadzoru (1/rok)

  • audyt recertyfikujący (co 3 lata)

Etap 9
Bezpłatne konsultacje:

  • W ciągu 6 miesięcy od uzyskania certyfikatu, nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji mailowo lub telefonicznie.


Firmy zainteresowane wdrożeniem, szkoleniem lub konsultacją w zakresie ISO 22000 / FSSC 22000 prosimy o kontakt w celu omówienia warunków współpracy.


Quality.com.pl kojarzy się ze słowami: ISO 9001, HACCP, ISO 22000, FSSC 22000, ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001, IATF 16949, FMEA, PPAP, APQP, 8D, SPC, MSA, IFS, BRC, GMP+ Szkolenia, Doradztwo, Audyt, Wdrażanie, Certyfikat, System, Dokumentacja, Księga, Szkolenia online, Szkolenia zdalne - dolnośląskie Wrocław Wałbrzych Legnica Lubin Głogów Kłodzko Jelenia Góra Zielona Góra Opole